Uttalelse billetter

Av: Ronny Madsen 31.12.22

Styret i Arsenal Norway har den siste tiden diskutert billettsituasjonen som har oppstått denne sesongen.

Vi forstår at det er stor frustrasjon i forhold til at tilnærmet ingen supportere får billetter. Dessverre så er det lite vi får gjort med det. Arsenal har denne sesongen valgt å kvele tilgangen for supporterklubber med tanke på billetter og tilgjengelighet.

Skuffende, med tanke på at vi har bidratt til at Arsenal selger ut sine kamper hvert år uansett om laget har en dårlig sesong eller god sesong.

Viktig for oss å presisere at vi i starten av sesongen fikk det vi ønsket av billetter. Mot Bodø Glimt måtte vi returnere 53 billetter. Sesongen var ikke forventet å bli slik den har blitt.

Det at Arsenal leder serien gjør at flere fra hele verden ønsker å reise for å oppleve det som foregår. Dette medfører ekstra trykk på billetter. Arsenal har sett sitt snitt nå til å begrense billetter ut til supporterklubbene og det kan kun sees på som et grep for at de selv ønsker mer kontroll selv.

 Vi har vært i diskusjon med de nordiske landene som opplever samme frustrasjon som oss. Vår europeiske kontaktperson opp mot Arsenal, Thomas Ballegaard har også hatt et møte med Arsenal fredag 18. november.

Selv om han påpekte at det var et positivt møte, så er meldingen den samme fra Arsenal, det er ikke flere billetter tilgjengelig for supporterklubbene i hele verden.

Det som skjer da er at billettsystemet vi har hatt i mange år plutselig ser urettferdig ut. Dette er første året der vi stort sett ikke klarer å tildele noen billetter til medlemmer som har søkt.

Siden 2015 er det svært få medlemmer som har fått den skuffende meldingen at vi ikke kan gi billett og da har det stort sett vært kategori A kamper. Det er kamper vi får færre billetter til.

Vi forstår frustrasjonen, men det vi ikke kan akseptere er at medlemmer nye eller gamle rakker ned på hva som er valgt inn av medlemmene tidligere bare pga det denne sesongen er få billetter tilgjengelig.

Det er et system som har fungert i alle år. Vi sier ikke at det er det beste systemet, men det er noe som har fungert for våre medlemmer og vår billettansvarlig.

Medlemmer må huske på at vi i styret jobber frivillig og dugnad basert og gjør det beste vi kan for våre medlemmer.

Det er fullt mulig å gjøre endringer i supporterklubben, men da må medlemmene melde det inn til oss i styret på riktig måte.

Hvert år i forkant av årsmøte ber vi medlemmer komme med forslag. Vi får svært få forslag inn. Alle forslag må godkjennes på årsmøte.

Vi hadde digitalt årsmøte i Bergen i 2020, det var 2 medlemmer som logget seg inn for å delta.

Skal vi bruke tid på noe slikt igjen, så må vi forvente at flere benytter sjansen for å være med. Vi vil diskutere neste år om vi skal få ordnet digitalt årsmøte for høsten.

Det er fint at supportere sier sin mening på Arsenal Norway sin facebookside, men ta gjerne kontakt med oss i styret først for å få klargjort hvorfor ting er som de er.

Når man legger ut et innlegg på facebook, så blåser saken seg unødvendig opp uten at vi har mulighet til å håndtere det raskt nok.

Vi vil om kort tid ha et samlet møte med de nordiske supporterklubbene for å skape en felles respons på Arsenal sin håndtering av billetter.

Vi håper på sikt at vi har bedre nyheter enn vi har i dag.

 

Mvh

Styret

Arsenal Norway